Hra jako opomíjená součást obzvláště dětského života

 Začínáme si hrát už jako miminka, kdy napodobujeme dospělého, smějeme se, když bourá komín z kostek. Když jsme o něco větší, sami skládáme puzzle, stavíme z lega domy, hrajeme si na školu, závodíme s auty. A nepřestáváme si hrát, ani když dospějeme. Hrajeme určité sociální role – rodič, manažer nebo sportovec. Tématem sociálních rolí se zabývá kniha „Jak si lidé hrají“ Od Erica Berneho, která byla sice napsána před více jak padesáti lety, ale je stále aktuální. Pomáhá nám pochopit, jak funguje sociální interakce. Proč je pro dítě hra tak důležitá?Děti v přírodě

Jedině dobrovolně

Zprvu bych ráda podotkla, že hra je dobrovolná činnost, nedá se přikázat. A přitom určitě každý z nás nejednou v životě slyšel od rodičů: Jdi si hrát. Dítě by si hru mělo vymyslet samo, dospělý by mu měl pouze ukázat, jak na to. Hra je důležitá, protože dítě díky ní poznává své okolí ale i samo sebe, rozvíjí se. Moderní pedagogika, obzvláště zážitková, používá hru jako prostředek k učení. Pokud je totiž určitá informace získaná formou zážitku, tedy pomocí hry, zůstává v našem mozku mnohem déle, jelikož její získání působilo na několik našich smyslů. Jaké hry nabídnout dětem, aby se správně vyvíjely?

Jemná motorika i pro kutily

Když jsou děti malé a začnou správně uchopovat věci, můžeme rozvíjet jemnou motoriku například různými vkládacími obrázky. Pokud nechcete utrácet peníze za drahé hračky a rádi tvoříte, můžete z kartonu vyřezat tvary (čtverec, kolo, trojúhelník), barevně je rozlišit a nechat dítě, aby zkoušelo, do kterého otvoru pasují.Rozvoj jemné motoriky

Enviromentální výchova

Když děti trochu vyrostou, vnímají svět kolem sebe, můžeme podpořit jejich vztah k přírodě tím, že je naučíme nejen být potichu v lese, ale poznávat, co do přírody nepatří. Předem si projdeme nějakou trasu, kde umístíme různé odpadky – můžeme u každého z nich uvázat červený krepový papír, aby to dítě bezpečně poznalo. A Společně tyto odpadky budeme hledat a sbírat do koše. Když děti ještě povyrostou, můžeme je učit správně třídit odpad.

Vymýšlejte příběhy

Nezapomínejte, že děti milují příběhy. Nezapomeňte proto před každou hrou na motivační příběh. Například k cestě za sbíráním odpadků můžete vymyslet, zlého čaroděje, který se snaží naší planetu zasypat odpadky, abychom se odstěhovali na jinou a on ji měl celou pro sebe. Fantazii se meze nekladou.